Veelgestelde vragen

Heb je vragen over onze kine praktijk of wil je graag een afspraak maken? Aarzel niet om persoonlijk contact op te nemen. Wij beantwoorden zo snel mogelijk jouw vraag.

Kinesitherapie

Wat houdt kinesitherapie in?

Kinesitherapie is de behandeling van het menselijk lichaam die als doel heeft acute of chronische bewegingsproblemen te verbeteren of op te lossen. Dit gebeurt aan de hand van manuele therapie, dry needling of oefentherapie.

Wat is musculoskeletale kinesitherapie?

Musculoskeletale therapie richt zich op de behandeling van klachten van het menselijk bewegingsapparaat. Spieren, pezen, gewrichten, bot en zenuwen worden door de therapeut met de hand (manueel) behandeld. Deze therapie wordt vaak aangevuld met oefentherapie en dry needling.

Wat kost een sessie?

Een kine behandeling in de praktijk kost 35 euro. Voor een behandeling aan huis wordt 3 euro verplaatsingskost aangerekend.

Wordt een kiné-sessie terugbetaald?

Een behandeling bij een kinesist wordt gedeeltelijk terugbetaald indien er een geldig voorschrift is van een geneesheer.

Hoe lang blijft een voorschrift geldig?

Een behandeling bij een kinesist moet binnen de 2 maanden opgestart worden na de datum van het voorschrift.

Hoe lang duurt een kiné-behandeling?

Een behandeling bij de kinesist duurt gemiddeld zo'n 30 minuten per sessie.

Manuele therapie

Wat is manuele therapie?

Manuele therapie richt zich op behandeling van klachten van het menselijk bewegingsapparaat. Spieren, pezen, gewrichten, bot en zenuwen worden door de therapeut met de hand (manueel) behandeld. Hierbij kan de therapeut, afhankelijk van de patiënt die hij voor zich heeft, gebruik maken van verschillende technieken zoals mobilisaties, manipulaties en rektechnieken. Manuele therapie wordt vaak aangevuld met oefentherapie en dry needling.

Wanneer wordt manuele therapie toegepast?

Manuele therapie wordt toegepast bij pijn en beperkingen van het bewegingsstelsel (spieren, pezen, gewrichten en/of zenuwen).

Hoe vaak is een manuele therapie behandeling noodzakelijk?

Afhankelijk van de problematiek kunnen één of meerdere sessies manuele therapie nodig zijn.

Is manuele therapie gevaarlijk?

Er worden nooit risico’s genomen bij een behandeling manuele therapie. Bij twijfel sturen wij de patiënten steeds door.

Wat kost een behandeling manuele therapie?

Een manuele therapie sessie kost 35 euro. Doorgaans wordt manuele therapie gecombineerd met oefentherapie en dry needling.

Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een evidencebased behandeltechniek die erg effectief is tegen onder meer overbelaste spieren, gewrichtspijnen en rugklachten. De behandeling gebeurt door middel van een naald die je spieren op bepaalde spanningspunten (triggerpoints) aanprikt. Door deze triggerpoints aan te prikken, gaan je spieren beter ontspannen. Dit vermindert je pijnklachten en heeft als doel een grotere beweeglijkheid van je gewrichten, waardoor de oefentherapie vlotter verloopt. Al onze kinesitherapeuten zijn gecertificeerd om te dry needlen.

Wanneer wordt dry needling toegepast?

Dry needling kan toegepast worden bij triggerpunten(spanningspunten) in spieren. Samen met de therapeut wordt besproken of dit een meerwaarde kan zijn voor de behandeling.

Hoe vaak wordt een behandeling dry needling toegepast ?

Afhankelijk van de problematiek kunnen één of meerdere sessies dry needling nodig zijn.

Is dry needling pijnlijk?

Wie denkt aan naalden, legt vaak al snel de link met pijn. Gelukkig is de prik bij dry needling niet pijnlijk. Een dry needle is veel fijner dan een injectienaald en daardoor minder invasief. Soms voel je een korte twitch of kramp wanneer de naald het juiste triggerpoint raakt. Daarnaast kan je tot 24 uur na je (eerste) behandeling enige stijfheid ervaren, nadien verdwijnen deze symptomen en verbeteren je pijnklachten. Heb je nog geen ervaring met dry needling? Onze therapeuten maken je graag wegwijs in deze therapievorm.

Wat kost een behandeling dry needling?

Een dry needling sessie kost 35 euro. Doorgaans wordt dry needling gecombineerd met manuele therapie en oefentherapie.

Oefentherapie

Wat is oefentherapie?

Deze therapie omvat oefeningen die specifiek zijn afgestemd op de aandoening van de patiënt. Ze worden onder begeleiding in de praktijk aangeleerd en dienen vervolgens thuis aan een geadviseerde frequentie uitgevoerd te worden. Op deze manier kan de patiënt mee instaan voor de verbetering van zijn klachten. Oefentherapie wordt doorgaans in combinatie met manuele therapie en dry needling uitgevoerd.

Wat kost een sessie oefentherapie?

Een oefentherapie sessie kost 35 euro. Doorgaans wordt oefentherapie gecombineerd met manuele therapie en dry needling.

Loopanalyse

Wat is een loopanalyse?

Bij een looptechnische analyse voer je in aanwezigheid van onze sportkinesist buiten een aantal looptests uit. In samenspraak met jou worden deze tests ook gefilmd of gefotografeerd. Dat doen we om je looptechniek nog beter te kunnen linken aan je loopblessure en de juiste correcties te adviseren. Buiten de looptest analyseren we ook de mobiliteit en stabiliteit van je gewrichten. Op basis van deze resultaten rollen we een oefenschema op maat uit. Indien gewenst, stellen we aanvullend graag een aangepast loopschema op.

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}